Pierre Omidyar uses Ebay wind-fall cash to
fund Govt coups and revolutior
with US government, documents show

By Mark Ames
February 28, 2014

Just hours after last weekend’s ouster of
Ukrainian president Viktor Yanukovych, one of
Pierre Omidyar’s newest hires at national
security blog “The Intercept,” was already

digging for the truth.

Marcy Wheeler, who is the new site's "senior policy
analyst," speculated that the Ukraine revolution was

likely a “coup” engineered by “deep" forces on behalf
of “Pax Americana”:

“There's quite a bit of evidence of coup-
ness. Q is how many levels deep
interference from both sides is.”

These are serious claims. So serious that I decided to
investigate them. And what I found was shocking.


https://archive.fo/o/XAMqZ/pando.com/2014/02/24/everything-you-know-about-ukraine-is-wrong/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://firstlook.org/theintercept/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://twitter.com/emptywheel/status/437636287516782593
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://twitter.com/emptywheel/status/437661307605508096
https://archive.fo/XAMqZ/03b5d30f8443bd4c593c3a77a97b958d3c2ad610.png
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://pando.com/author/markamespando/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://pando.com/desk/news/

Wheeler is partly correct. Pando has confirmed that
the American government — in the form of the US
Agency for International Development (USAID) —
played a major role in funding opposition groups prior
to the revolution. Moreover, a large percentage of the
rest of the funding to those same groups came from a
US billionaire who has previously worked closely with
US government agencies to further his own business
interests. This was by no means a US-backed "coup,"
but clear evidence shows that US investment was a
force multiplier for many of the groups involved in
overthrowing Yanukovych.

But that's not the shocking part.

What's shocking is the name of the billionaire who co-
invested with the US government (or as Wheeler put
it: the "dark deep force" acting on behalf of "Pax
Americana").

Step out of the shadows.... Wheeler's boss, Pierre
Omidyar.

Yes, in the annals of independent media, this might be
the strangest twist ever: According to financial
disclosures and reports seen by Pando, the founder
and publisher of Glenn Greenwald’s government-
bashing blog,“The Intercept,” co-invested with the US
government to help fund regime change in Ukraine.

[Update: Wheeler has responded on Twitter to say that
her Tweets were taken out of context, but would not
give specifics. Adam Colligan, with whom Wheeler was
debating, commented on Pando that "while Wheeler did
raise the issue of external interference in relation to a
discussion about a coup, it was not really at all in the
manner that you have portrayed." Further "[Pax
Americana] appeared after the conversation had shifted
from the idea of whether a coup had been staged by the
Ukrainian Parliament to a question about the larger
powers' willingness to weaken underlying economic
conditions in a state." Neither Wheeler or Colligan has



commented on the main subject of the story: Pierre
Omidyar's co-investment in Ukrainian opposition
groups with the US government.]

Sk ok ok ok

When the revolution came to Ukraine, neo-fascists
played a front-center role in overthrowing the
country’s president. But the real political power rests
with Ukraine’s pro-western neoliberals. Political
figures like Oleh Rybachuk, long a favorite of the State
Department, DC neocons, EU, and NATO—and the
right-hand man to Orange Revolution leader Viktor
Yushchenko.

Last December, the Financial Times wrote that

Rybachuk’s “New Citizen” NGO campaign “played a big
role in getting the protest up and running.”

New Citizen, along with the rest of Rybachuk’s
interlocking network of western-backed NGOs and

campaigns— “Center UA” (also spelled "Centre

UA"), “Chesno,” and “Stop Censorship” to name a few
— grew their power by targeting pro-Yanukovych
politicians with a well-coordinated anti-corruption
campaign that built its strength in Ukraine’s regions,
before massing in Kiev last autumn.

The efforts of the NGOs were so successful that the
Ukraine government was accused of employing dirty
tricks to shut them down. In early February, the
groups were the subject of a massive money
laundering investigation by the economics division of

Ukraine’s Interior Ministry in what many denounced
as a politically motivated move.

Fortunately the groups had the strength — which is to
say, money — to survive those attacks and continue
pushing for regime change in Ukraine. The source of
that money?

According to the Kyiv Post, Pierrie Omidyar's Omidyar

Network (part of the Omidyar Group which owns First


https://archive.fo/o/XAMqZ/www.alternet.org/tea-party-and-right/us-backing-neo-nazis-ukraine
https://archive.fo/o/XAMqZ/2001-2009.state.gov/r/pa/prs/ps/2004/39768.htm
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.brama.com/news/press/2004/print/041227aei_ukraineconference.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.kmu.gov.ua/control/en/publish/printable_article?art_id=16474361
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.president.gov.ua/en/news/4742.html?PrintVersion
https://archive.fo/o/XAMqZ/news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/hardtalk/4965486.stm
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://blogs.ft.com/beyond-brics/2013/12/14/ukraine-inside-the-pro-eu-protest-camp/%23axzz2uYSBiAQh%E2%80%9D
https://archive.fo/o/XAMqZ/newcitizen.org.ua/en/about
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.ned.org/events/ukraines-2013-chairmanship-of-the-osce-the-role-of-civil-society
https://archive.fo/o/XAMqZ/uacentre.org.ua/en/team/445
https://archive.fo/o/XAMqZ/chesno.org/en/
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.rferl.org/content/journalists-in-trouble-ukrainian-ngo-accused-of-money-laundering/25260424.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://www.kyivpost.com/content/politics/rybachuk-democracy-promoting-nongovernmental-organization-faces-ridiculous-investigation-336583.html?flavour=mobile

Look Media and the Intercept) provided 36% of
“Center UA™s $500,000 budget in 2012— nearly
$200,000. USAID provided 54% of “Center UA™s budget
for 2012. Other funders included the US government-
backed National Endowment for Democracy.

In 2011, Omidyar Network gave $335,000 to “New
Citizen,” one of the anti-Yanukovych "projects"
managed through the Rybachuk-chaired NGO "Center
UA." At the time, Omidyar Network boasted that its
investment in "New Citizen" would help "shape public
policy" in Ukraine:

“Using technology and media, New Citizen
coordinates the efforts of concerned
members of society, reinforcing their
ability to shape public policy.

“... With support from Omidyar Network, New Citizen
will strengthen its advocacy efforts in order to drive
greater transparency and engage citizens on issues of
importance to them.” In March 2012, Rybachuk — the
operator behind the 2004 Orange Revolution scenes,
the Anatoly Chubais of Ukraine — boasted that he was

preparing a new Orange Revolution:

“People are not afraid. We now have 150
NGOs in all the major cities in our ‘clean
up Parliament campaign’ to elect and find
better parliamentarians....The Orange
Revolution was a miracle, a massive
peaceful protest that worked. We want to
do that again and we think we will.”

Detailed financial records reviewed by Pando (and

embedded below) also show Omidyar Network
covered costs for the expansion of Rybachuk’s anti-
Yanukovych campaign, “Chesno” (“Honestly”), into
regional cities including Poltava, Vinnytsia, Zhytomyr,
Ternopil, Sumy, and elsewhere, mostly in the

Ukrainian-speaking west and center.
ko ok ok


https://archive.fo/o/XAMqZ/https://web.archive.org/web/20120310103804/http://www.omidyar.com/portfolio/new-citizen-centre-ua
https://archive.fo/o/XAMqZ/janinewedel.info/harvardinvestigative_exile2.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/opinion.financialpost.com/2012/03/10/in-ukraine-how-little-has-changed-even-after-orange-revolution/
https://archive.fo/o/XAMqZ/chesno.org/media/uploads/09_09_2013_chesno_2012_finance_campain_final.pdf

To understand what it means for Omidyar to fund
Oleh Rybachuk, some brief history is necessary.
Rybachuk’s background follows a familiar pattern in
post-Soviet opportunism: From well-connected KGB
intelligence ties, to post-Soviet neoliberal networker.

In the Soviet era, Rybachuk studied in a military
languages program half of whose graduates went on to
work for the KGB. Rybachuk’s murky overseas posting
in India in the late Soviet era further strengthens
many suspicions about his Soviet intelligence ties;
whatever the case, by Rybachuk’s own account, his
close ties to top intelligence figures in the Ukrainian
SBU served him well during the Orange Revolution of
2004, when the SBU passed along secret information
about vote fraud and assassination plots.

In 1992, after the collapse of the Soviet Union,
Rybachuk moved to the newly-formed Ukraine Central

Bank, heading the foreign relations department under
Central Bank chief and future Orange Revolution
leader Viktor Yushchenko. In his central bank post,
Rybachuk established close friendly ties with western
government and financial aid institutions, as well as

proto-Omidyar figures like George Soros, who funded
many of the NGOs involved in “color revolutions”

including small donations to the same Ukraine NGOs
that Omidyar backed. (Like Omidyar Network does
today, Soros’ charity arms—Open Society and
Renaissance Foundation—publicly preached
transparency and good government in places like
Russia during the Yeltsin years, while Soros’ financial
arm speculated on Russian debt and participated in
scandal-plagued auctions of state assets.)

In early 2005, Orange Revolution leader Yushchenko
became Ukraine’s president, and he appointed
Rybachuk deputy prime minister in charge of
integrating Ukraine into the EU, NATO, and other
western institutions. Rybachuk also pushed for


https://archive.fo/o/XAMqZ/https://books.google.com/books?id=OsjlfaiAJ0kC&pg=PA2&lpg=PA2&dq=rybachuk+kgb+kgb+university+wilson&source=bl&ots=0lctMvHlLu&sig=tcuABTa5ufWPv2TAuwv6161EEHQ&hl=en&sa=X&ei=XK4PU5_HHsK2kAfi1oHoBg&ved=0CCcQ6AEwAA%23v=onepage&q=rybachuk%20kgb%20kgb%20university%20wilson&f=false
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.theage.com.au/news/World/The-man-who-survived-Russias-poison-chalice/2005/01/22/1106334263427.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/books.google.com/books?id=OsjlfaiAJ0kC&pg=PR11&lpg=PR11&dq=rybachuk+security+services+sbu+wilson&source=bl&ots=0lctMBHmRq&sig=tXyQy-qCVIfxBr1tTInQepfjGvI&hl=en&sa=X&ei=WJkQU46OB6jA0AGczYHQBw&ved=0CEMQ6AEwAA%23v=onepage&q=rybachuk%20security%20services%20sbu%20wilson&f=false
https://archive.fo/o/XAMqZ/eastern-europe-group.com/Advisors/Rybachuk
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://www.president.gov.ua/en/news/1626.html?PrintVersion%E2%80%9D
https://archive.fo/o/XAMqZ/articles.latimes.com/2004/jul/05/world/fg-soros5
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://web.archive.org/web/20031216022605/http://www.theglobeandmail.com/servlet/story/RTGAM.20031126.wxsoros1126/BNStory/Front
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.businessweek.com/stories/1997-11-23/the-most-powerful-man-in-russia
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.themoscowtimes.com/news/article/party-lines-soros-changing-his-tune/262157.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.kmu.gov.ua/control/en/publish/article?art_id=15524540&cat_id=244315200

the mass-privatization of Ukraine's remaining state

holdings.

Over the next several years, Rybachuk was shifted
around President Yushchenko’s embattled
administration, torn by internal divisions. In 2010,
Yushchenko lost the presidency to recently-
overthrown Viktor Yanukovych, and a year later,
Rybachuk was on Omidyar’s and USAID’s payroll,
preparing for the next Orange Revolution. As
Rybachuk told the Financial Times two years ago:

“We want to do [the Orange Revolution]
again and we think we will.”

Some of Omidyar’s funds were specifically earmarked
for covering the costs of setting up Rybachuk’s “clean
up parliament” NGOs in Ukraine’s regional centers.
Shortly after the Euromaidan demonstrations erupted
last November, Ukraine’s Interior Ministry opened up
a money laundering investigation into Rybachuk’s
NGOs, dragging Omidyar’s name into the high-stakes
political struggle.

According to a Kyiv Post article on February 10 titled,
“Rybachuk: Democracy-promoting nongovernmental
organization faces ‘ridiculous’ investigation”:

“Police are investigating Center UA, a
public-sector watchdog funded by Western
donors, on suspicion of money laundering,
the group said. The group’s leader; Oleh
Rybachuk, said it appears that authorities,
with the probe, are trying to warn other
nongovernmental organizations that seek
to promote democracy, transparency, free
speech and human rights in Ukraine.

“According to Center UA, the Kyiv economic crimes
unit of the Interior Ministry started the investigation
on Dec. 11. Recently, however, investigators stepped up
their efforts, questioning some 200 witnesses.


https://archive.fo/o/XAMqZ/news.bbc.co.uk/2/hi/business/4100270.stm
https://archive.fo/o/XAMqZ/blogs.ft.com/beyond-brics/2013/12/14/ukraine-inside-the-pro-eu-protest-camp/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://www.kyivpost.com/content/politics/rybachuk-democracy-promoting-nongovernmental-organization-faces-ridiculous-investigation-336583.html

“... Center UA received more than $500,000 in 2012,
according to its annual report for that year, 54 percent
of which came from Pact Inc., a project funded by the
U.S. Agency for International Development. Nearly 36
percent came from Omidyar Network, a foundation
established by eBay founder Pierre Omidyar and
his wife. Other donors include the International
Renaissance Foundation, whose key funder is
billionaire George Soros, and National Endowment for
Democracy, funded largely by the U.S. Congress.”

Sk ok ok Sk

What all this adds up to is a journalistic conflict-of-
interest of the worst kind: Omidyar working hand-in-
glove with US foreign policy agencies to interfere in
foreign governments, co-financing regime change with
well-known arms of the American empire — while at
the same time hiring a growing team of soi-

disant "independent journalists" which vows to
investigate the behavior of the US government at
home and overseas, and boasts of its uniquely
"adversarial” relationship towards these government
institutions.

As First Look staffer Jeremy Scahill told the Daily
Beast...

We had a long discussion about this
internally; about what our position would
be if the White House asked us to not
publish something.... With us, because we
want to be adversarial, they won’t know
what bat phone to call. They know who to
call at The Times, they know who to call at
The Post. With us, who are they going to
call? Pierre? Glenn?

Of the many problems that poses, none is more serious
than the fact that Omidyar now has the only two

people with exclusive access to the complete Snowden
NSA cache, Glenn Greenwald and Laura Poitras.


https://archive.fo/o/XAMqZ/www.democracynow.org/2013/10/28/glenn_greenwald_media_venture_will_empower
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.thedailybeast.com/articles/2014/02/26/the-skunk-at-the-oscar-party.html
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.reuters.com/assets/print?aid=USBRE97600L20130807

Somehow, the same billionaire who co-financed the
“coup” in Ukraine with USAID, also has exclusive
access to the NSA secrets—and very few in the
independent media dare voice a skeptical word about
it.

In the larger sense, this is a problem of 21st century
American inequality, of life in a billionaire-dominated
era. It is a problem we all have to contend with—
PandoDaily’s 18-plus investors include a gaggle of
Silicon Valley billionaires like Marc Andreessen (who
serves on the board of eBay, chaired by Pierre
Omidyar) and Peter Thiel (Whose politics I've
investigated, and described as repugnant.)

But what is more immediately alarming is what makes
Omidyar different. Unlike other billionaires, Omidyar
has garnered nothing but uncritical, fawning press
coverage, particularly from those he has hired. By
acquiring a “dream team” of what remains of
independent media — Greenwald, Jeremy Scahill,
Wheeler, my former partner Matt Taibbi — not to

mention press “critics” like Jay Rosen — he buys both

silence and fawning press.

Both are incredibly useful: Silence, an absence of
journalistic curiosity about Omidyar’s activities
overseas and at home, has been purchased for the
price of whatever his current all-star indie cast
currently costs him. As an added bonus, that same
investment buys silence from exponentially larger
numbers of desperately underpaid independent
journalists hoping to someday be on his payroll, and
the underfunded media watchdogs that survive on

Omidyar Network grants.

And it also buys laughable fluff from the likes of
Scahill who also boasted to the Daily Beast of his boss’
close involvement in the day to day running of First
Look.


https://archive.fo/o/XAMqZ/www.thenation.com/article/166421/ron-paul-wants-abolish-cia-his-largest-donor-builds-toys-it
https://archive.fo/o/XAMqZ/pando.com/2014/01/29/erik-wemple-dreams-of-pierre-omidyar-lucky-pierre/
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.democracynow.org/2013/10/28/glenn_greenwald_media_venture_will_empower
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.vanityfair.com/culture/features/2010/02/exile-201002
https://archive.fo/o/XAMqZ/pressthink.org/2013/11/newco/
https://archive.fo/o/XAMqZ/cjr.org/the_audit/the_extraordinary_promise_of_t.php
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.thedailybeast.com/articles/2014/02/26/the-skunk-at-the-oscar-party.html

“[Omidyar] strikes me as always sort of
political, but I think that the NSA story
and the expanding wars put politics for
him into a much more prominent place in
his existence. This is not a side project that
he is doing. Pierre writes more on our
internal messaging than anyone else. And
he is not micromanaging. This guy has a
vision. And his vision is to confront what
he sees as an assault on the privacy of
Americans.”

Now Wheeler has her answer — that, yes, the
revolutionary groups were part-funded by Uncle Sam,
but also by her boss — one assumes awkward follow
up questions will be asked on that First Look internal
messaging system.

Whether Wheeler, Scahill and their colleagues go on to
share their concerns publicly will speak volumes
about First Look's much-trumpeted independence,
both from Omidyar's other business interests and
from Omidyar's co-investors in Ukraine: the US
government.

Editor's note: Pando contacted Omidyar Networks for
comment prior to publication but had not received a
response by press time. We will update this post if they
do respond.

Update: First Look staffer; Glenn Greenwald, has
responded to Pando's report here. Paul Carr, the editor
of the above report, has written a follow-up here.

L T

Chesno document showing total funding from
USAID and Omidyar Network to "Centre UA":

chnterua

Chesno document showing numerous Omidyar
fundings for activities in regional cities:


https://archive.fo/o/XAMqZ/https://firstlook.org/theintercept/2014/03/01/journalistic-independence/
https://archive.fo/o/XAMqZ/pando.com/2014/03/01/on-the-importance-of-keeping-investors-out-of-the-newsroom-and-not-treating-your-readers-like-fools/
https://archive.fo/o/XAMqZ/chesno.org/media/uploads/09_09_2013_chesno_2012_finance_campain_final.pdf
https://archive.fo/XAMqZ/42f2cebb0750c6ff28faf8761fd1c7bfaa9d50bc.png
https://archive.fo/o/XAMqZ/chesno.org/media/uploads/09_09_2013_chesno_2012_finance_campain_final.pdf

09 09 2013 Chesno 2012 Finance Campain Final



https://archive.fo/XAMqZ/4cf7fadef65f66240ee40e861d36632ae03d2b0b.png
https://archive.fo/o/XAMqZ/www.scribd.com/doc/209847085/09-09-2013-Chesno-2012-Finance-Campain-Final
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://www.facebook.com/dialog/share?app_id=486779751434078&display=popup&href=https://www.pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/&redirect_uri=https://www.pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://twitter.com/intent/tweet?url=https://www.pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/&via=pandodaily&text=Pierre%20Omidyar%20co-funded%20Ukraine%20revolution%20groups%20with%20US%20government%2C%20documents%20show
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://plus.google.com/share?url=https://www.pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/
https://archive.fo/o/XAMqZ/https://www.linkedin.com/shareArticle?mini=true&url=https://www.pando.com/2014/02/28/pierre-omidyar-co-funded-ukraine-revolution-groups-with-us-government-documents-show/&title=Pierre%20Omidyar%20co-funded%20Ukraine%20revolution%20groups%20with%20US%20government%2C%20documents%20show&summary=Just%20hours%20after%20last%20weekend%E2%80%99s%20ouster%20of%20Ukrainian%20president%20Viktor%20Yanukovych%2C%20one%20of%20Pierre%20Omidyar%E2%80%99s%20newest%20hires%20at%20national%20security%20blog%20%E2%80%9CThe%20Intercept%2C%E2%80%9D%20was%20already%20digging%20for%20the%20truth.&source=Pando

